Bedenin Göze Direnişi

1940 yılında New York’ta doğan Hannah Wilke, Feminizmin yükselişe geçtiği yıllarda ürettiği eserleriyle tanınmaya başlamıştır. Fotoğraf ve performans sanatı içine kendini dahil etmesi, dişil ve feminist bir üslup olarak yorumlandı. Resim, fotoğraf, heykel ve video çalışmaları olan Wilke, 60’lı yıllarda seramikten yaptığı vajina heykelcikleriyle adından sıkça bahsettirdi. Fotoğraf kullanarak yarattığı performansları kadın biçimciliğini ters yüz etmek adına oluşturulmuştu.

Wilke

Wilke, yetmişli yılların sonunda kendi vücudunu sanata dahil ederek performanslar gerçekleştirmiştir. Çıplak kadın hassasiyetini vurgulayan feminist performanslarında erkek egemenliğinin kadın yaratıcılığı ve cinselliği üzerindeki yıkıcı etkileri eleştirmiştir.

SOS Obje Serisi (SOS Starification Object Series -1974-82) olarak anılan çalışmasında, sanatçı çiğnenmiş sakız parçalarını çıplak tenine yapıştırarak kamera önünde poz verdi. Yüzüne de sakız yapıştırdığı bu garip çalışması, kabilesel imgelerin insan vücudundaki kalıtsal izleri ve vajinaya gönderme yapıyordu. Veya göze mi benziyorlardı? Wilke’nin vücuduna yapıştırdığı yuvarlak sakız parçaları, erkeğin gözünde objeleşmesi bedelini de beraberinde getirdi.

Sevil Ateş

MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Karanlık Bir Sergi Tecrübesi: Karanlıkta Diyalog

30’dan fazla ülke gezdikten sonra İstanbul’a da gelen sosyal girişim projesi: Karanlıkta Diyalog, İstanbul’un en işlek metro istasyonlarından olan Gayrettepe...

Kapat