Bilinçaltındakiler Ortalığa Dağıldığında, Kadınla Yeniden Tanışılır

(1928 – 1991)

20. yüzyılın Fransız fotoğrafçılarından  Guy Bourdin kadını yapay ve sıradan göstermeye çalışan her türlü denemeye karşıydı. Onu bu denli isyan etmeye sürükleyen nedenlerden birisi doğallıktan yana olan tutumunun çürütülmeye çalışılmasından kaynaklıydı.

Ressam olmak istiyordu ama bir fotoğrafçı olarak doğduğunu düşünmüştü hep. En ücra köşelere kadar yayılan cesaretiyle, dağınık kompozisyonlarla hayat buldu. Paris’te doğması, bilinçaltını büyük bir şekilde şekillendirdi. Ortaya çıkardığı eserlerini açıkça sergilemekten ziyade, bireyin kendi iç dünyasına bırakarak tekrar canlanabilmesinden yana oldu. Onun için her eser yeniden yorumlanabilmeliydi. Cüretkar kişiliği, görsel sanatlara olan inancı, dinamiği, cesur oluşu seksüel moda fotoğrafçılığında hızla ilerleyebilmesinde önemli etkenlerden olmuştu. Otuz yılı aşkın kariyeri boyunca röportaj vermekten kaçındı. Bazı şeyleri açıklamak ona göre sanatın varoluşunu hafifleten bir unsurdu. Ölümünden sonra ortaya çeşitli söylentiler çıktı. Ona inananlar bu söylentileri anında bir kenara silip attı.

52f35d05617e2guy-bourdin-charles-jourdan-summer-1974

8118-large

Bourdin Guy 2003 06 01 A 031

 

Charles Jourdan ile olan ilişkisi evliliğe dönüştü. Tam 14 yıl sürdü. Charles Jourdan’ı eserlerine yerleştirdi. Çektiği fotoğraflar dönem için devrim niteliğindeydi. Büyük ses getirmişti.

charles4

CharlesJourdan_main101011

guyb

 

Guy Bourdin zaman zaman bütün duyulara hitap eden, provokatif, zaman zaman karamsar ama kesinlikle sürrealist kareler çekiyordu. Zaten kendisi de sürrealist tablolardan ilham aldığını her zaman vurguluyordu.

GuyBourdin-1-1024x689

guy-bourdin2
 

Giderek rayına oturan bu fotoğraflar neticesinde, fotoğraflarda kendisine mesafeli, soğuk bir imaj çizilen kadın ve izleyici arasındaki bu mesafe yavaş yavaş ortadan kalkmaya başlamış ve yeni bir bakış açısı geliştirilmişti.

43sb

GuyBourdin-3

guy-bourdin3

GuyBourdin-4-1024x667

GuyBourdin-5

 

Fotoğraflarla kadın imgesi, bir takım nesnelerle güçlendirilip ”arzu‟   kavramını canlandırarak, Avrupa‟da fetişizmden söz edilmesini sağlamıştır. Oysaki bilinen insanlık tarihinde arzu hep denetim altına alınmak istenmiştir. 

GuyBourdin-6

GuyBourdin-11
 

Dönemin önemli fotoğrafçılarından olan Guy Bourdin de, fotoğraflarındaki kadın bedenine  olan takıntılı yaklaşımıyla dikkat çekmektedir. Fotoğraflarda 60‟lı yıllarda başlayan cinsellik ve çıplaklık kullanımı 70‟liyıllarla birlikte, moda fotoğrafındaki anlatım şekillerinin değişmesiyle ve moda fotoğrafçılarının farklı yorumlamalarıyla da orantılı olarak, cinsellik öğesinin kullanımı eskisinden daha kışkırtıcı bir hal almaya başlamıştır.

GuyBourdin-12-1024x855

GuyBourdin-13

GuyBourdin-14

GuyBourdin-15

GuyBourdin-16

GuyBourdin-19

guy-bourdin-1980s

guy-bourdin-charles-jourdan-1978Man Ray’in himayesinde Vogue dergisinde fotoğrafçılık yaparak, moda fotoğrafçıları ikonları arasına giren Guy Bourdin’in, sürrealist ve fetişist öğeler taşıyan fotoğraflarında kuşkusuz Man Ray’in de etkisi vardır. Charles Jourdain markası içinvücutsuz bacaklarda çekilen ayakkabı fotoğrafları, yarı çıplak portreler bu durumu kanıtlar niteliktedir.

guy-bourdin-for-charles-jourdan-b

guy-bourdin-uff2

hanging

photo-guy-bourdin

photo-guy-bourdin-circa-1987

skipping

vogue-guy-bourdin-may-1978

 

Günümüzde, eserleri, Victoria & Albert Museum, The Jeu de Paume ve Beijing’deki Çin Ulusal Müzesi gibi en prestijli müzelerde sergilenmektedir.

Anıl Basılı

Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencisi, gazeteci adayı, torpilsiz televizyoncu, kültür-sanat işçisi, psikoloji, mitoloji ve sinemasever.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
İtalya, 714 Yıl Sonra Dante’den Özür Diledi!

İtalya'nın Gubbio kenti, Dante Alighieri'ye sürgün cezası verilmesinden 714 yıl sonra şairden resmen özür diledi. "İtalyan dilinin babası" olarak anılan...

Kapat