Bir Anne Figürü Olarak Örümcek Formu ve ‘Maman’ Heykeli!

İlk kez 1999 yılında sergilenen ‘Maman’ heykeli, sanatçısı Louise Bourgeois’ e büyük bir ün kazandırdı. 1947 senesinde eskiz aşamasındayken çıkan fikir, neredeyse 50 yıl sonra 1996 yılında heykel olarak sonuçlandı. Louise Bourgeois, bu üretim süreci boyunca kendi anılarıyla yüzleşip imgeler üreterek onlarla mücadele veren bir tavır içerisindeydi. Sanat üretimlerini, kadınlık olgusuyla veya kendi yaşam öyküsünü anlatarak ve bunu da; bellek, kimlik, beden, aidiyet, mekan, anımsama, ihanet, yalnızlık ve tekinsizlik gibi konuları işleyerek oluşturmuştur. ‘Maman’ işte tam olarak böyle uzun ve yoğun bir üretim sürecinin sonucudur. Eğer sanatçı hakkında daha fazla bilgi almak istiyorsanız; Louise Bourgeois yazımıza göz atabilirsiniz.

 

Fransızca bir kelime olan Maman’ın Türkçe’deki karşılığı ‘Anne’dir. Sanatçı, ürettiği bu heykel çalışmasında, annesini örümcek imgesiyle tasvir etmiştir. Maman, sanatçının bütün eserlerinde olduğu gibi kendi yaşamından izler taşırken, metafor olarak anne gücünü ima edip koruma ve yetiştirme üzerine yoğunlaşmıştır. Varoluşçu düşünceyi benimseyen Louise Bourgeois, eserlerinin birer sembol olduğunu açıklamış ve ilişkiler üzerine yoğunlaşmıştır. Bunun sebebini ise kendisi verdiği bir röportajda şöyle dile getirmiştir; ‘Örümcek, anneme bir hediye. O benim en iyi arkadaşımdı. Örümcek gibi, annemde bir dokumacıydı. Ailem, duvar halısı restorasyonu işindeydi ve annem ise atölyeden sorumluydu. Örümcekler gibi annemde çok akıllıydı. Örümcekler, sivrisinek yiyen dost canlısı insanlardır. Sivrisineklerin hastalık yaydığını ve bu yüzden istenmediklerini biliriz. Örümcekler de tıpkı anneler gibi yardımsever ve koruyucudur.’

Maman heykeli, tamamen paslanmaz çelikten yapılmış olup, karın ve göğüs bölgesi bronzdur.  Ayrıca, kesesinde 26 adet mermer yumurta bulunmaktadır. Uzunluğu 9 metredir. Sanatçı için “Spiderwoman” yani “Örümcek Kadın” takma adı kullanılmış ve 2011 yılında çıkartıldığı açık arttırmada rekor bir fiyat verilmiştir. 10.700.000 dolar olan fiyat, bir çalışma için ödenen en yüksek meblağ olurken, kaynaklarda “kadın çalışması için” olduğu da not düşülmüştür. Dünyanın bir çok önemli müzesinde kalıcı olarak sergilenmiş ve bazılarında ise geçici olarak gösterime sunulmuştur.

 

 

 

Ali Kanal
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel bölümü mezunu
Heykel Sanatçısı
Sanat Karavanı Yazarı

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Gladyatörler Şehri: Kibyra

Kibyra, her ne kadar Helenist döneme ait bir isim gibi gelse de Anadolu’nun eski halklarından Luvi dilinde yazılmıştır. Ne anlamına...

Kapat