Bir Dilim ‘Floor Cake’ Heykeli / Claes Oldenburg

Pop sanatının  yeni başladığı yıllarda,  1962 yılında yapılan erken dönem işi olarak gördüğümüz ‘Floor Cake’ Claes Oldenburg tarafından yapılmıştır. Andy Warhol’un Campbell’in Çorba Konserveleri serisini ilk yaptığı dönem de 1962 senesi ile bu döneme denk gelmekte ve aynı dönem eserlerini oluşturmaktadır. Eser New York Modern Sanatlar Müzesi’nde sergilenmektedir. Bu Yer Pastası’na baktığınızda yüzünüze bir gülümseme yayılıyor. Ancak yakından bakıldığında uzaktan göründüğü kadar da iştah açıcı görünmemektedir. Dikkatlice incelediğinizde 2.5 metrelik dev yiyecek yastığın kumaşının kirli ve iştah kaçırıcı görüntüsüyle karşılaşıyorsunuz. Ancak tüm bunlara rağmen son derece büyük, yumuşak ve güzel bir eser. Kumaşların dikilip içi elyaflarla doldurularak yapılan kocaman bir yastık. Galeride gezen bir kişiye kulak misafiri olduğunuzda  ‘Bu koca yastıkta uyumak istiyorum’ diyor.

Daha önce de söylediğimiz gibi uzaktan bakıldığında iştah kabartıyor. Pasta dediğiniz yumuşaktır. Size duygusal bir haz verir. Çatalınızla yukarıdaki kremasından aşağı önce kekine sonra tekrar kremasına indiğinizde müthiş bir deneyim hissedersiniz. İşte tüm bu deneyimler göz önüne alınınca bu pastayı görmenin size bir sanat eserinin incelemenin hazzı yanında ayrı bir hazzı daha verdiğini hissedersiniz. Mutluluk.

Pop sanatının öncülerinden Roy Lichtenstein ‘Soyut Ekspresyonizmden sonra bir halıyı yağa batırıp asabilirdik. Emin olun bu yaptığımız sanat olarak adlandırılırdı.’ demiştir. Bu açıklama sonrasında Oldenburg’un çalışmalarının önemini düşündürtür.

Eser, Amerikan kültürüne, seri üretimle üretilen gıdalara bir gönderme yapıyor. Tüketim mallarına, günlük olağan nesnelerine ilgi duyan Oldenburg; patiska, branda bezleri, kağıt paçavralarla yumuşak heykeller üretmiştir. Esere baktığınızda klasik heykel anlayışından çok uzak  bir imaj çizmektedir.  Direkt üretilmiş bir eser değildir.  Düzgün bir şekilde durmayan bu dilim pasta alay ediyor sanki. Temsil ettiği maddeye pek çok benzerliği var fakat kendi içinde çelişen bir yanını da görüyoruz.   Sadece Amerikan tüketimini eleştirmekle kalmıyor, kuralları da sorguluyor.  Aslında bu eser nedir? sorusunu sorduruyor. Geleneksel heykel anlayışının tam tersi gündelik sıradan, uyduruk hayatı büyük bir şekilde canlandırıyor.

 

 

Didem Umul
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Mezunu.
Heykel Sanatçısı.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Çocuk Tiyatro Festivali Başlıyor!

Bu yıl 16'ncısı gerçekleştirilecek olan Kadıköy Çocuk Tiyatro Festivali 7 Temmuz'da başlıyor. 15 gün sürecek festival kapsamında, çocuklar her akşam Selamiçeşme...

Kapat