Bir Kurosawa Başyapıtı | Seven Samurai

Yedi Samuray 1954 yapımı, epik, birçok filmin ve yönetmenin ilham kaynağı statüsünde bir Kurosawa filmi. 3 saati aşan bu savaş filmi kullanılan çekim teknikleriyle bir milat kabul edilir. Bu tekniklerden bazıları; yavaş işlenen şiddet sahneleri, olayların akışını bozmamak için sahnelerde birden fazla kamera kullanılması.

yy başlarında Japonya’nın iç savaş yüzünden çektiği sancılar çiftçilerin de zalim haydutların baskıları ve sömürüleri altında ezilmelerine yol açıyordu. Film, böyle çiftçilerin olduğu bir köyün yardım alacakları 7 samurayla birlikte bu zalim haydutlara karşı gerçekleştirecekleri direnişi konu ediniyor. Japonya kültürünün izlerinin yoğun bir şekilde hissedildiği, savaş sahnelerinin heyecan katsayımızı yükselttiği, yer yer gülümseten şakaların da bulunduğu efsanevi bir başyapıt ‘Yedi Samuray’. Akira Kurosawa’nın da uzun yönetmenlik hayatının en önemli işi kabul edilir.


Filmin ilk sahnelerinde acı içindeki köylülerden haydutların baskılarına karşı bir çözüm bulmanın, gerekirse savaşmanın gerektiği fikrinin ortaya atıldığını görmekteyiz. İçlerinden biri ise “Çiftçiler acı çekmek için doğar, bu bizim kaderimiz.” sözüyle haydutlara boyun eğmeleri gerektiğini söyler ve çoğu ezilen kesimin düştüğü hatayı yani yılgınlığı ve pes etmişliği gözler önüne serer. Ancak böyle olmamalıdır. Büyükbabadan tavsiye almaya giderler ve yardım isteyecekleri aç samuraylarla bu kurtuluşun gerçekleşebileceğini öğrenirler. Aç samuray aramalarının sebebi ise bir samuraya verebilecekleri tek şeyin ellerindeki pirinç olmasıdır. Bu fikirle yola düşülür ve aç samuraylar aranır. Samurayların bunu kabul etmesi oldukça zordur fakat Japon kültüründe ve özellikle de samuraylarda acı çekmekten korkmama (hatta neredeyse zevk alma) ve sebat gibi duygular yoğun olarak bulunur. Samurayların yaşama sebebidir. Kambei adında bilge bir samurayı ikna etmeyi başarırlar. Kambei ile birlikte samuray arama işine devam edip köylerine, haydutlarla baş etmek için büyükbabanın “4 adet samuray gerekli” demesine karşılık 7 samurayla dönerler. Büyükbaba söylediğinden fazla samuray bulup getirileceğini bilir, bu yüzden 4 demiştir.

7 samurayın çiftçilerle birlikte geliştirdikleri savaş stratejileriyle haydutlar birer birer haklanır. Bu süreçte yedi samurayın dördü ölür. Filmin sonunda geçen tiradlar bizlere samuraylar ve çiftçilerin hiyerarşik düzen bağlamında birbirleriyle bağlarının olmadığını ve çiftçilerin samurayları sadece yardım istedikleri için köylerine aldıklarını gösterir. Bunlardan biri, Kambei’nin filmin başlarında dediği “Hiç savaş kazanmadım.” sözünün açıklaması niteliğindeki film sonu tiradıdır.”Yine biz yenildik.” der Kambei. “Çiftçiler kazandı, biz değil.”

Savaş sahnelerinin ve karakter yaratıcılığının kalitesi döneminin çok ötesindedir. Kullanılan teknikler günümüz izleyicisini bile etkiler nitelikte. Başta ‘Yedi Silahşörler’ olmak üzere birçok filmin çıkış noktasını oluşturan film tüm zamanların en iyi filmlerinden biridir. Kurosawa’ya minnetler!

 

Okumadan geçmeyin:

Denize Kavuşamayan Nehirlerin Kaynağı | Ağlayan Çayır – Theodoros Angelopoulos

 

Aytaç Kopal

Pamukkale Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Sanat Karavanı Yazarı

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Natalie Portman Bu Kez Video Klipte Oynadı!

Jackie filmiyle En İyi Kadın Oyuncu Oscar'ına aday gösterilen Natalie Portman bu kez James Blake'in yayınladığı video klipte oynadı. James...

Kapat