Calaude Cahun ve Cinsiyetsizlik

Asıl adı Lucy Schwob olan Calaude Cahun, 1894’de Fransa da doğdu. Hem politik hem bireysel işler üreten sanatçı, toplumsal cinsiyet ve cinsellik kavramlarını tartışmıştır. Sürreal tarzda eserler üreten Cahun, toplumsal cinsiyet kavramına karşı geldiği için her iki cinsiyet içinde kullanılan Calude ismini kullanmaya başladı. Claude Cahun, erkeklerin egemenliğindeki sürrealist grup içinde faal biçimde yer alan kadınlardan biri olmasına rağmen, uzun yıllar sanat çevrelerince göz ardı edildi.

cahun-mystique

1912’den evvel portre fotoğrafçılığına başlayan sanatçı, 18 yaşından 1930’lu yıllara kadar kendisini fotoğrafladı. Fotoğraflarında başta Dadaizm olmak üzere diğer avant-garde akımların izleri hissedilir. Otoportrelerinde kadın kimliği üzerine sorgulamalar, sanatsal ve politik göndermeler hakimdir. Paris’te bulunduğu dönemde Cahun, George Bataille ve André Breton’la  birlikte Devrimci Yazarlar ve Sanatçılar Birliği’nin militan üyelerinden olmuş ve “Contre-Attaque” adlı anti-faşist grubun kuruluşunda (1935) yer almıştır

1937 yılında sevgilisi Suzanne Malherbe ile Fransa’dan ayrılan Cahun, Britanya adası olan Jersey’e yerleşmiştir. Fakat İkinci Dünya Savaşı sırasında Naziler Jersey bölgesini işgal ettikten sonra direnişe katılan sanatçı, işgal kuvvetlerine karşı isyancı tavrıyla, sanatsal yaratıcılıktan beslenen etkili eylemler düzenlemiştir. 1944’te çift Nazilerce yakalanır ve tutuklanarak idama mahkûm edilir. Ada’nın bağımsızlığını kazanmasıyla hapisten çıkarlar, ancak hapishane koşulları Cahun’un sağlığını olumsuz etkilediğinden Paris’e dönemez ve 1954’te yaşamını yitirir.

Cahun’un jersey adasında yaşadığı dönemde (1940-1945) ürettiği oto-portreleri ilk iki döneminden oldukça farklıdır. Ada hayatının getirmiş olduğu dış dünyadan kısmen izole yaşamı, sanatçıyı kendi iç dünyasına yönlendirir. Kendi yüzü ve bedeni tam olarak ön plana çıkar. Doğa ile bütünleşir. Cahun’un eserleri Sürrealist Sanat’ın her alanını kapsıyordu. Fotoğraf, yazı-çizi, tiyatro gibi. Yazılarını 1925’te Heroines ismindeki kitapta topladı. Kitapta, kadın karakterlerini günümüz modern dünyasının kadın imajıyla iç içe geçiren karşılaştırmacı nükteli bir tarzla okura sundu.

indir-1

 

Sanatçının 1930 da yayınlanan Aveux non avenus’da makaleleri ve rüyalarını anlattığı fotomontajlanmış illustrasyonları da bulunmaktadır. 1920 ile 1940 yılları arasında çekilen fotoğraflarında, sanatçı kendisini sıkça erkek kıyafetleri ve saç stillerinde göstererek, kendisinin transformasyonu üzerinden toplumsal cinsiyet kurgusunu irdelemiştir. Cahun’un öncü sanatı, sürrealist hareketin getirdiği seksüel ve sosyal yapıyı sorgulamanın tipik bir örneğiydi.

f10-large

Sevil Ateş

MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
The Revenant Film Analizi

Revenant gerek başrolü gerek yönetmeni olsun şüphesiz ki son zamanlarda seyirciyi fazlasıyla beklentiye sokan filmlerden. Biz de Sanat Karavanı olarak...

Kapat