DALİ VE BUÑUEL’İN SON AKŞAM YEMEĞİ

Son Akşam Yemeği’ni bilmeyenimiz yoktur,İsa peygamberin havarileri ile yemiş olduğu ve hatta ‘içinizden biri bana ihanet edecek’ dediği son yemek. Leonardo da Vinci, son yemeği resmetmiştir fakat özellikle son söylenen sözü eserine taşımış ve yüzlerce yıldır eser üzerine çeşitli yorumlar yapılmış, sanat dünyasının ikonu haline gelmiştir.İşte bu eseri Dali ve Buñuel’in nasıl gördükleri üzerinde duracağız.

İki İspanyol dev sanatçı; Salvador Dali ve Luis Buñuel. Dali sürrealizmin en iyi resimlerini yaparken, Luis Buñuel sürreralizmin en iyi filmlerini ortaya koymuştur. İki sanatçıyı birleştiren ‘Endülüs Köpeği’ adlı ilk filmleri olmuştur.

Biz, Buñuel’in Viridian’a adlı filmindeki Leonardo da Vinci’nin ‘Son Akşam Yemeği’nin sahnelendiği kareyi ele alacağız. Buñuel’in, acımasız bir şekilde kara mizahla anlatmaya çalıştığı şey dinin vermiş olduğu afyon etkisi ve aptallaştırdı insan zihinleri.Filmin bu sahnesinde  basit,hem bedensel hem de zihinsel özürlü,hayatta kendisini ifade edecek bir karşılığını dahi bulamamış,fakir kişilerle sahneyi oluşturmuş hatta İsa olarak seçtiği  model ama ve hırpani bir kişiliktir. Buñuel’in buradaki son vuruşu; sahneyi kadın vajinası ile fotoğraflamış olması dini ve dine dair her şeyi düşürebileceği kadar en dibe düşürme gayreti görülür; ki bu da O’nun Vatikan tarafından şiddetli bir şekilde kınanmasına ve dahi filmin İspanya’da yasaklanmasına sebep olmuştur.

Luis Buñuel-Viridiana

Dali’nin son akşam yemeği ayini ise;sürrealizmin en iyi örneklerindendir. Dali’nin dindar olmadığı, Katolik olmayı sırf ülkesine dönebilmek için kabul ettiği ve hatta bu yüzden çevresi tarafından reddedildiği bilinir.

Dali, İsa’yı  yarım beden halinde işlemiş olması İsa’ya sadece işaret etmek içindir asıl maksadını Gala’nın sol eli ile kendisini,sağ eli ile  yukarı kaldırarak İsa’yı işaret ediyor olması ‘İsa benim’ ve ya ‘İsa benimledir’ diye yorumlamak yanlış olmasa gerek.Burada masanın tam ortasına,İsa peygamberin oturduğu yere Gala’yı yerleştirerek bizlere ‘benim İsa’m, kurtarıcım, müjdecim Gala’dır’ demek istiyor belki de. Masanın önüne yerleştirdiği din adamlarını da tıpkı Yahuda gibi dine yaptıkları ihaneti, yıkımı temsil ettiği söylenebilir.Ve hatta İsa’nın karşısında günah çıkartıyor  olmaları da muhtemeldir.

Dali-Son akşam yemeği ayini

Meryem Günana
Işık Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim yüksek lisans.
Ressam.
Sanat Karavanı Yazarı.

2 Comments

  1. Ayse

    22 Şubat 2017 at 08:49

    İnce detayların anlatıldığı güzel bir yazı. Sanat ve dinin her zaman avrupa ve diğer kıtalarda hep kavga halinde olduğuna, hem de birbirinden ayrılmayacak kadar da içiçe olduğuna dikkatleri çeken hoş bir makale.
    Tesekkürler

  2. Büşra Burcu

    01 Mart 2017 at 14:41

    Gerçekten çok bilgilendirici ve sanat hususunda birçok insanı aydınlatıcı bir yazı. Meryem Hanım’a çok teşekkürler. Kendisinden istifade etmeyi ve yazılarından daha çok faydalanmayı dileriz.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
KÜÇÜK FARKLILIKLAR

 Pera Müzesi bu yıl 10. yılını kutlarken çok önemli bir sergiye ev sahipliği yapıyor. ‘’Küçük Farklılıklar’’ adını taşıyan sergi, Turner...

Kapat