Damla Katuk

Adım Damla Katuk. 25 Ağustos 1990 İstanbul doğumluyum ve İstanbul’da yaşamaya devam ediyorum. 2008 yılında Sabit Büyükbayrak Yabancı Diller Ağırlıklı Lisesi’nden birincilikle ve 2012 yılında Erciyes Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nden ikincilikle mezun oldum. Eğitim sürecim boyunca katılmış olduğum çeşitli ulusal ve uluslararası çalıştayların [workshops], değişim programlarının ve yarışmaların sayesinde; Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü, Ecole Nationale Supérieure d’Architecture de Strasbourg, Faculté d’Architecture La Cambre Horta gibi çeşitli üniversitelerde bulunma, kentler üzerine düşünme ve ülkeleri deneyimleme imkânım oldu. Katılmış olduğum etkinliklerde çeşitli kültürlerden insanlarla tanışma fırsatımın olması kişisel gelişimime önemli katkılar sağladı.

Yine eğitim sürecimde iki tane ödül almaya hak kazandım. Bunlardan biri 2006 yılında almış olduğum “Türk Telekom Son Sürat Teknoloji Paketi Ödülü”; diğeri ise 2011 yılında grup temsilciliğini yaptığım Endürlük Kilisesi Onarımı ve Yeni Ek Projesiyle, Taç Vakfı’nın düzenlediği “2010-2011 Öğretim Yarıyılı Mimarlık Öğrencileri Arası Proje Ödüllendirmesi”ndeki teşvik ödülüdür.

Mimarlığı birkaç kelime ile ifade etmem gerekirse eğer, bunlardan birisi yaratıcılık diğeri ise yaşanmışlık olurdu. Küçük yaşlardan beri resim yapıyor olmam mimarlığı seçmemdeki ilk adımdı ve seçtikten sonra anladım ki mimarlık sadece resim değildi; sanat ve tekniğin birleşimiydi.

Mimarlık okurken iki önemli dönüm noktası oldu hayatımda. Bunlardan birincisi Y.T.Ü’de Zeynep Sarıoğlu’ndan almış olduğum seçmeli suluboya dersidir. Bu sayede 2009 yılında ilk kez suluboya resim ile tanışmış oldum ve o günden bu yana suluboya çalışmalarıma devam ediyorum. İkincisi ise, Mimari Tasarım 5’te “Kafkaesk Mekân” teması ile “Boşlukta Yaşayan Müze-İroni” adını verdiğim gerçeküstü mimari proje tasarımım oldu. Franz Kafka’ya bir müze tasarlamam gerekiyordu ve bu sıradan mekânların birleşiminden doğamazdı. Kafka’nın bütün kitaplarını okuyarak onun yaşama bakışını ve mekânsal kurgularını anlamaya çalıştım. Kafka’nın yaşadığı yerleri görüp deneyimlememiz için Prag, Viyana, Berlin ve Dresden’e geziler yapıldı. Ben de Prag’da bulduğum sınırları kapatılmış bir boşlukta bu müzeyi tasarlamanın yanı sıra Kafka’yı anlatan bir logo da oluşturdum. Sene sonunda tasarladığımız Kafkaesk Panel + Sergi etkinliğiyle çalışmalarımızı insanlara sunma imkânımız da oldu. Bu projemden Beyhan Bolak Hisarlıgil tarafından hazırlanan, Franz Kafka in the Design Studio: A Hermeneutic-Phenomenological Approach to Architectural Design Education başlıklı makalesinde, International Journal of Art & Design Education’da bahsedilmiştir. Bu süreçte Kafka için yapmış olduğum suluboya portre de Londra’da “The New Statesman British Political and Cultural Magazine’de yayımlandı.

Kafkaokur Fikir Sanat ve Edebiyat Dergisi’nde yazarlık yaptığım süreçte mimari ile birlikte “Kafkaesk Mekan” ve “Kafkaesk Varoluş” başlıklarıyla 2. ve 3. sayılarında yer alan iki metin hazırladım. Bir aforizma Bir Kafkaesk-iz ile de Kafka’nın sözlerine eskizler yapmaya başladım. Kafkaesk İz [leke] temasıyla mekânları, metinleri, kadınları aramayı ve eskizler oluşturmayı amaçladım. Kafkaokur’daki yazarlığımdan ayrıldıktan sonra Kafkaesk Blog’u kurdum ve çalışmalarıma burada devam etmeye karar verdim. Yine Kafka’nın bir özdeyişle yola çıkarak tasarladığım Babil Kulesi soyutlamam ve kısa metnim Synoros sitesinde yer almaktadır. Diğer yandan benim için çok kıymetli olan Karahindiba Edebiyat Dergisi’nin çizerliğini de ilk sayısından beri üstlenmekteyim. “Üflesen dağılacak bir ülkede varoluş savaşıdır Karahindiba” mottosu ile nitelikli eserler üretme yolunda ilerlemekteyiz.

Yazar Esra Pulak’ın “Aşk’tan Kelimeler” kitabının kapağındaki sulu boya çalışmamla da farklı bir çalışmada deneyim edinme fırsatı buldum. Ayrıca kitabın içinde de eskizlerime yer verildi. Aşk’tan Kelimeler vesilesiyle tanışmış olduğum yayıneviyle ortak çalıştığımız thinkbook serisi siyah eskiz defterlerinin kapak eskizleri de bana aittir. Bu kapaklar da Franz Kafka, Friedrich Nietzsche, Charlie Chaplin ve Albert Einstein portreleri yer almaktadır.

Gelecekte kendi tasarladığım kafkaesk bir mekanda “Kafkaesk” mottosu ile alışıla gelmişin dışında bir sergi oluşturmak en büyük hedefimin bir parçasıdır. Büyük hedefim ise Kafkaesk Mekân anlayışını Türkiye’de oluşturmak ve ileride mimari alanda bu türde eserler vermektir.

Yer aldığım diğer çalışmalar: International Workshop in Strasbourg, International Workshop in Germir, Kentsel Dokuda Arayışlar Çalıştayı, Vitra-Marshall Çalıştayı, Kapadokya-Uçhisar Çalıştayı, Y.T.Ü Mimarlık Fakültesi Yıllığı, Erciyes Üniversitesi Yapı İşleri Şantiyeleri/Staj, DO.CO.MO.MO, Kent Düşleri Atölyesi V “Kamusal Mekanlar; Meydanlar, Sokaklar, Kıyılar…”, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi/Staj, Kayıtdışı Panopti Doku’n, Mardin Evleri Rölöve, International Architectural Education Forum 4 Flexibility in Architectural Education; The in-between/ARA: An International Exhibition of The Experimental Studio Works.

01_Taç-Vakfı-Proje-Ödüllendirmesi_Damla-Katuk 03_Babil-Kulesi_Synoros_Damla-Katuk 04_New-Statesman-Franz-Kafka-Portresi_Damla-Katuk 05_Franz-Kafka-Portre-Çalışması_Damla-Katuk 07_Franz-Kafka-Portre-Çalışması_Damla-Katuk 08_Franz-Kafka-Portre-Çalışması_Damla-Katuk 24_Siyah-Eskiz-Defterleri-Kapakları_Damla-Katuk 25_Siyah-Eskiz-Defterleri-Kapakları_Damla-Katuk 26_Siyah-Eskiz-Defterleri-Kapakları_Damla-Katuk 27_Siyah-Eskiz-Defterleri-Kapakları_Damla-Katuk 30_Çalışma_Damla-Katuk 31_Çalışma_Damla-Katuk 33_Çalışma_Damla-Katuk 34_Çalışma_Damla-Katuk 35_Çalışma_Damla-Katuk 36_Çalışma_Damla-Katuk 38_Çalışma_Damla-Katuk 39_Çalışma_Damla-Katuk 40_Çalışma_Damla-Katuk 41_Çalışma_Damla-Katuk 43_Çalışma_Damla-Katuk

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Edebiyattaki İrlanda Kanı: Edna O’Brien

15 Aralık 1930’da Tuamgraney, Country Clare’de gözlerini dünyaya açan Edna O’Brien, İrlanda Edebiyatı’nın yaşayan en önemli yazarlarından biridir. 1950’de eczacılık...

Kapat