Fotoğraf Bir Adanma Biçimidir / Artur Pastor

Artur Pastor 50li yıllarda çektiği Portekiz fotoğraflarıyla, kaybolmuş bir dünyanın nostaljisini gözler önüne serdi. Geleneksel değerlere vurgu yapan sanatçı, oluşturduğu kompozisyonlarla fotoğrafa sosyal ve şiirsel bir boyut kazandırdı. Manzara, portre fotoğraflarında eklektik bir üslup benimseyen sanatçı, böylelikle eski bir kimliğin direngençliğini tekrar ortaya koydu.

Poster bütün Porterkiz’i, 1940’lardan 1990’lara kadar sistematik olarak fotoğrafladı. Köylü halkı, balıkçıları, işçileri, çocukları kısacası gündelik yaşama dair pek çok şeyi samimi bir üslupla kadrajına sığdırdı. Onun kadrajındaki işçiler, sömürünün sosyal yapıya nasıl sindiğini de açığa çıkarıyordu. Tarlada çalışan kadın işçiler, çocuk işçiler bu sömürünün tanıklığı niteliğindeydi.

Artur Pastor’un eserleri ne politik ne de ahlakidir. Kurgusal yapıdan uzak güçlü ışıkla oluşturduğu fotoğraflar, etkileyici bir bütünlükle doğal olana eşlik eder. Kireçle boyanmış evlere bilinçli bir şekilde sindirilen şıkla, zıt bir atmosfer yaratılmış ve estetik bir görselliğin ön plana çıkması sağlanmıştır. Pastor için fotoğraf bir adanma biçimidir. Sanatçı bir ülkenin maddi ve manevi yapısını tasvir ederken, var olan yaşamın skalasına olabildiğince uzanmıştır. 50 yıl boyunca arşınladığı Portekiz sokakları, bir ülkeye adanmışlığın göstergesidir.

Sevil Ateş

MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Mutlaka Bakınız  ‘Uyuş(turul)muş Bedenler’ Sergisine Davetlisiniz

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Parfümün Dansı İle Ölümsüzlüğe Dair: “Hafifleyin!”

“Pancar, sebzelerin en keskinidir.” Her şey pancarla başlar. Pancar melankoliktir, ıstırap çekmeye onun kadar meraklı başka bir sebze daha yoktur....

Kapat