“Görmek yeterli değil; Fotoğraf Çektiğinizi Hissetmek Zorundasınız” Andre Kertesz

Herkes bakabilir, ama göremez.”

Macar fotoğrafçı Andre Kertsz, fotoğrafı bağımsız bir araç olarak kullandı. Sokak fotoğrafçılığının öncüsü olarak anılan Kertsz, kompozisyon tekniği ve tarzıyla “bilinmeyen asker” olarak nitelendirildi.

1.Dünya Savaşı patlak verip Macarsitan’a sıçradığında, Andre Kertsz Paris’e gitme kararı aldı. “Almanlar Yahudilere acımasızca zülüm ediyorlardı, benim ise hayallerim vardı. Paris’e gittim çünkü gitmem gerekiyordu, nedenini bilmiyordum.Bir süre için az miktarda param vardı, yaratıcılığım vardı ve rüyalarım vardı.”  Ancak bitmeyen savaşlar Paris’i de sarınca Kertsz Amerika’ya gitmek zorunda kaldı.

Fotoğrafta ışığa ayrı bir değer biçen sanatçı, pek çok ödül almasına rağmen döneminde sanat eleştirmenleri tarafından kabul görmedi. Sokaklarda çekim yaparken, formları ön plana çıkardı.  Yetmiş yıla yakın fotoğraf çeken Kertsz, 90 yaşına gelmesine rağmen fotoğraf çekmeyi sürdürdü. Neden hala fotoğraf çekiyorsun diye soranlara yanıtı: “Ben hala açım” olacaktı.

“Yazmak istiyorsan alfabeyi öğrenmelisin. Yazarsın ve sonunda güzel, mükemmel bir alfabe bulursun. Ancak önemli olan alfabe değil. Önemli olan ne yazdığınız ve ifade ettiğiniz şeydir. Aynı şey fotoğrafçılık için de geçerli. Fotoğraflar teknik açıdan mükemmel ve hatta güzel olabilir, ancak bunların hiçbir ifadesi yoktur.

Sevil Ateş
MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Modernizm ile İlgili Acı Ama Gerçek 15 İllüstrasyon

Aydınlanmayla birlikte ortaya çıkmış, hümanizm ve demokrasi temeli üzerine yükselen bir düşünce sistemi ve akım olan modernizm; yeniyi, yenilikçiliği seven...

Kapat