‘Güzel Söz Kardeşliği’ Şairi: Haydar Ergülen

Kadın gider ve bunun şiir olduğu söylenir
Kadın gider ve bir şair doğar bundan
(Ben hangi kadından şair olduğumu bilirim)
‘Yazın bittiği her yerde söylenir’se
kadının gittiği de her yerde söylenir
kadın gittiği her yerde şiir diye söylenir:
Kadının gittiği yazın bittiğidir, her yerde
yaz biter kadın giderse, bunun sonu şiirdir,
yazın sonu şiirdir, şiirdir aşkın sonu…
Şehir her semtiyle yazın peşine düşse
yaz uzar bundan ve aşklar da nasiplenir,
yazın peşinde şehir, kadının peşinde şiir
eylülün semtine kadar böyle gidilir
bir gecede gittimdi hazirandan eylüle
eylül yazdan terk edilmişti, şiirse haziranda
kadın tarafından terk edildi o söylenceye:
Bütün oğullar anneyi bir şiire terk eder!
O kadın beni terk ederse şair olurum
oğul olduğum kadın sakın beni terk etme,
şiirdir söylenir, yazdır biter, kadındır gider

Bütün kadınlar şiiri bir kadına terk eder!

haydar-ergulen-1

 1980 sonrası Türk şiirinin önemli isimlerinden birisi olan Haydar Ergülen, 1956 yılında Eskişehir’de gözlerini dünyaya açmıştır. Şairliğinin ve yazarlığının yanı sıra aynı zamanda öğretim görevlisidir. İlk şiiri 1972 yılında Eskişehir’de Deneme adlı dergide yayınlanmıştır. Şiirleri gönüllerin en derinlerine saklanmış ve hatta kaybolmaya yüz tutmuş ne kadar duygu varsa bulur çıkartır. Bir Ergülen şiiri okurken üzerinde sayısız çağrışım bulunduran uçsuz bucaksız bir imgeler denizine düşersiniz. Çünkü şair, imgeci şiirin önde gelen isimlerinden biridir.

haydar-ergulen-2

Her şiirini bir imge etrafında şekillendirmiştir. Dolayısıyla da şiirlerinde çağrışım zenginliği görülür. Aynı zamanda Ergülen şiirleri gerçekçi ve ironik özellikleri ve klasik ve çağdaş şiirin birikimini harmanlayıp şiir severlere sunar. Bu şiirler biçim olarak II. Yeni ve sonrası şiirin modernist yaklaşımına sahiptirler. Bu nedenle şairin şiirlerinde yazım, imla ve noktalama kurallarını hiçe sayıldığını görürüz. Buna ek olarak, alışılmamış benzetmelere de yer verildiğine şahit oluruz. Şair şiirlerinde her insanın hayatında var olan insan-dünya ilişkisini ve yaşam-ölüm karmaşasını sorgulamıştır. Bu yüzden olsa gerek; bu şiirlerde yaşamdan, yaşanılacaktan ve yaşanandan parçalar buluruz. Ergülen’in şiirlerinin ana temaları arasında “ölüm, yalnızlık, hüzün, dostluk, kardeşlik, sevgi ve aşk” başlıklarını not edebiliriz. Ölüm deyince öyle kötü, öyle karanlık bir şiir gelmesin aklınıza. Çünkü Ergülen için ölüm, yaşamın diğer bir gizemli yüzüdür.

I
cesetleri toplamak bana düştü ölülerimin ardından iyi konuşacağım II
karanlık gecede beş ölü
biraz çocuk biraz delikanlı tümü
umutla umutsuzluk arasında yaşarken
ölümleriyle iyiden koyulaştı acının rengi
kırıldı da düşlerinin en güzel yeri
şarkılarını bıraktılar giderken belki bir anı
III
anımsıyorum
düğüne giden çocuklarda böyle gülümserdi.

 Haydar Ergülen, siyasi bunalımlı bir dönemde yetişmiş olmasına rağmen mısralarında ideolojik bağlantılar göremeyiz. Kendisi şiirlerini “güzel söz kardeşliği” olarak ifade etmektedir. Gerçekten de öyledir, Ergülen şiirlerinde bütün güzel sözler kol kola girmiş ve kardeşçe birer sanata dönüşmektedir. Şair mısralarındaki her bir sözle terk edilmişliklere, yalnızlıklara, ölümlere bile bir kardeşlik ve dostluk katmaktadır. Velhasıl kelam Haydar Ergülen’in şiirleri de, köşe yazıları da, eşi İdil’e, kızı Nar’a yazdıkları da dahil olmak üzere ‘Üzgün Kediler Gazeli’ de okunmalıdır.

haydar-ergulen-3

İDİLLER GAZELİ
gözlerin yağmurdan yeni ayrılmış gibi
çocuk, gibi büyük, gibi sımsıcak

sen bir şehir olmalısın ya da nar
belki granada, belki eylül, belki kırmızı

gövden ruhunun yaz gecesi mi ne
çok idil, çok deniz, çok rüzgar

çocukluğun tutmuş ta yine aşık olmuşsun
sanki bana, sanki ah, sanki olur a

aşk bile dolduramaz bazı aşıkların yerini
diye övgü, diye sana, diye haziran

heves uykudaysa ruh çıplak gezer
gazel bundan, keder bundan, sır bundan

gözlerin şehirden yeni ayrılmış
gibi dolu, gibi ürkek, gibi konuşkan

hadi git yeni şehirler yık kalbimize bu aşktan

Bünyamin Özcan

Pamukkale Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı mezunu, İngilizce Öğretmeni. Edebiyat seven, fotoğraf çeken, doğa ile içi çe olmayı seven bir Sanat Karavanı yazarı. Amatör olarak tiyatro ve pantomim ile uğraşmışlığı var. Dolayısıyla tiyatro oyunları izleyip, eleştirmeyi sever. Hayatın anlamını kitaplarda aramaya devam ediyor.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Türk Oyun Yazarı Ebru Nihan Celkan, Almanya’daki Maxim Gorki Theatre’ın Yeni Projesi İçin Seçtiği 4 Yazardan Biri Oldu!

Almanya'nın en prestijli tiyatrolarından biri olan Maxim Gorki Theatre, yeni projesi için dünya genelinden 4 yazar belirledi. Seçilenler arasında Türk...

Kapat