Hayatını Bir Sanat Yapıtına Dönüştüren Adam, Pyotr Pavlensky.

Toplumu ne uyandırır uykusundan? Şiddet mi? Acı mı? Ahlaksızlık mı? Ulu orta her yerde fiziksel ya da psikolojik baskıya maruz kaldığımız bu dünyayı dikenli tellerle tasvir etmek delilik mi?
Performans sanatına olan büyük sevgim ve saygımın yeniden alevlenmesini sağlayan Rus sanatçı Pyotr Pavlensky’i hem tanımak hem tanıtmak adına sarıldım bu kez cümlelerime.
“Yaptığı ilginç protestolarla ismini duyuran 1984 doğumlu Rus kavramsal sanatçı ve siyasi aktivist” olarak tanımlamak yanlış olmaz sanırım kendisini.

Sanatçının ismini hafızalara yazdıran ilk olay bir punk grubuna destek amaçlı gerçekleştirdiği ” Stitch” (Dikiş) isimli ilginç protestosudur. Kadınlardan oluşan feminist Rus punk grubu Pusy Riot’un üyesi üç kadın sanatçı seslendirdikleri “Meryem Ana bizi Putin’den kurtar” adlı şarkılarının ardından gözaltına alındı ve yedi yıl hapis istemiyle yargılandı. Bunun üzerine Rus sanatçı Pavlensky 23 Temmuz 2012’de ifade özgürlüğüne ilişkin kısıtlamalara dikkat çekmeyi amaçlayarak Kazan Katedrali önünde bir iğne iplik ile ağzını dikerek eylem yaptı. Eylem polisin sanatçıyı gözaltına almasıyla sonlandı. Önce akıl hastanesine götürüldü ancak akli dengesinde bir sorun olmadığı anlaşıldı ve serbest bırakıldı.

pyotr-pavlensky-dikis-stitch

İkinci eylemi kendini çırılçıplak dikenli teller ile sardığı, daha çok ses getirmeyi başaran Carsass (Karsas) eylemidir. 3 Mayıs 2013 Pavlensky hükümetin baskıcı politikalarına karşı siyasi bir protesto eylemi düzenledi. Sanatçının yardımcıları onu çıplak getirdi ve Saint Petersburg Yasama Meclisi ana girişine çok katmanlı dikenli tellerden oluşmuş bir kozaya sarıldı.

pyotr-pavlensky-karsasBahçe makası yardımıyla polis tarafından serbest bırakılıncaya kadar ve koza içindeki konumunu bozmadı ve çevresinden gelen tepkilere karşılık vermedi. Rus sanatçı bu eyleminde devletin hukuk sistemine bir eleştiri getiriyor ve kendi ifadesiyle “Nereye dönsem dikenleriniz canımı yakıyor” mesajını aktarmayı hedefledi.

Daha sonra, Pavlensky yaptığı sanat çalışmaları hakkında şu yorumu yaptı

“Siyasi mahkumların giderek artan sayıda sivil aktivizm, nüfusun gözdağı baskılamak amacıyla çıkarılan bir dizi kanun, sansür yasaları, iletişim denetlenmesi, bilgi teknolojileri ve kitle medya federal servisi faaliyete karşı yasalar vs. yasalar halka karşı edilmiş bir küfürdür, ben bu eylemi bu sebeple organize ettim.”

pyotr-pavlensky-protesto

Yine aynı yıl içinde Rus Polis Günü’nde (3 Kasım) gerçekleştirdiği dünya kamuoyunda büyük yankı bulan eylemi Fixation (Sabitleme), Kızıl Meydan Moskova’da, Lenin’in Mozolesi,önündeki taş döşemenin üzerinde çıplak oturarak testislerini yere çiviledi ve polis gelene kadar o şekilde bekledi. Eylemini amatör kamerayla çekerek tüm dünyada yayımladı.
Yaptığı eylemin, “Modern Rus toplumunun ilgisizlik, siyasal ilgisizlik ve kadercilik gibi sorunlarına ithafen” olduğunu söyledi.

pyotr-pavlensky-sabitleme

Son olarak benim bu yazıyı yazmama sebep olan, henüz dün gerçekleştirdiği eylemde kulak memesini keserek psikiyatrinin devlet tarafından politik amaçlar uğruna kullanılmasını kendi üslubuyla eleştirdi. Pavlensky bu eylemiyle, otoritenin istenmeyen kişileri psikiyatrik ve tıbbi teşhisler koyarak toplumdan nasıl “kesip ayırdığını” göstermeyi hedeflediğini “bıçak kulak memesini vücuttan ayırıyor. psikiyatrinin beton duvarı, akli dengesi yerinde olanları akıl hastalarından ayırıyor. psikiyatrinin siyasi amaçla kullanılmasına geri dönerek polis, akıl ve delilik arasındaki çizgiyi belirleme yetkisini yeniden elde ediyor. psikiyatrik tanılarla donanarak beyaz gömlekli bürokratlar toplumdan, herkes için ortak ve zorunlu normların uygulanmasını engelleyen kısımları kesip atıyor” sözleriyle anlattı.
Kanlar içinde kalan eylemciyi oturduğu hastane duvardan indirmek için olay yerine polislerin gelmesiyle eylem noktalandı.

 

Sokakta bekleyen arkadaşı Oksana Şalgine tarafından eylem sırasında çekilmiş bir fotoğraf.

Sokakta bekleyen arkadaşı Oksana Şalgine tarafından eylem sırasında çekilmiş bir fotoğraf.

Pavlensky daha önce yaptığı eylemler üzerine bir söyleşisinde acıyı düşüncesiyle yendiğini , vücudunda oluşan hasarların bir önemi olmadığını, asıl önemli olanın toplumun hasarları olduğunu söylüyor.

Fikirlerini daha kolay yollarla anlatmak yerine vücudunu araç olarak kullanıp daha çarpıcı etkiler yaratmayı hedefleyen sanatçı, Michel Foucault’un söyledigi gibi “Otorite karşısında istemsiz itaate zorlanarak şekillenmiş bedenini, yine otoriteye karşı bir söylem için kullanıyordu.” 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Biz Sadece Hayal Kuran İnsanlarız Bırakın Bulutlara Dokunalım

Robert ve Shana ParkeHarrison, 20 yılı aşkın süredir ürettikleri fotoğraflar ile doğa, teknoloji ve duyguyu bir araya getirerek insanın ekolojik...

Kapat