“Mimarlık arketiplerdir!” Aldo Rossi

Aldo Rossi (1931-1997) Milano doğumlu olan mimar, Neo-Rasyonalizm’i geliştirmesiyle alışılmamış bir beceri göstererek uluslararası bir üne kavuşmuştur.

‘The Architecture of the City’

Bir kuramcı olarak Rossi en çok modernist kentsel mekan anlayışını eleştirdiği ve şehirlerin zamanla değişim geçiren, ortak belleğin strüktür ve anlam kattığı anıtlarda yoğunlaşan formlarına bağlı varlıklar olduğunu savunduğu ‘The Architecture of the City’ adlı çalışmasıyla tanınır.

5993_l

Gallaratese Konutu, 1969-1974

Rasyonel ve Yalın

Savaş sonrası, Milano’daki konut sıkıntısına karşı alınan açık önlemin bir parçası olan ‘Gallaratese Konutu’, biri Aldo Rossi’nin arkadaşı Carlo Aymonino tarafından yapılmış 2500 kişinin barındığı bir toplu konuttur.  Gallaratese Konutu, Rossi’nin tipik projelerinden değildir. Arayışlar içinde olduğu, soyut geometrik formların yalınlığını ve çelişik biçimde yan yana gelişlerini denediği erken döneminin son binası olarak adlandırılabilir. Aymonino’nun farklı tipolojilerdeki katlarına karşın Rossi’nin projeye katkısı yalındır. Neredeyse tamamen kendini tekrarlar, rasyonel yalın ve beyazdır.

98bd41e0-6425-455e-bdb0-4dcd5fd05c86-620x372

St. Cataldo Mezarlığı, 1971-1984

Rossi’nin erken tarihli büyük projeleri arasında yer alan, mevcut mezarlığa yaptığı ek, mezarlığın toplumsal anlamda depo rolünü vurgular. Şehir yaşamı barındırırken, mezarlığın ölümü barındırması gerektiğini hissetmiştir. St. Cataldo Mezarlığı, bireylerin duygularını feda etmesine karşı çıkan bazı eleştirmenler arasında tartışmaya neden olmuştur.

475168_27_z

Hotel İl Palazzo, 1987

Rossi’nin ‘Hotel İl Pallazzo’ isimli yapısı pembe renkli taş cephesinden dolayı 1987’de, tamamlanır tamamlanmaz, hemen bir tasarım ikonu olmuştur. Yüzeyinin renginden çok daha güçlü olarak Palazzo’nun net geometrik yalınlığı, dayanıklılığı, klasik düzeni ve uyumu vurgular. Rossi’nin yapıtlarının çoğunda olduğu gibi bina belirgin bir anıtsallığa sahiptir ve iktidar duygusunu ifade eder. Basamaklı taş bir tabanın üzerine oturan yapının oymalı sütunlardan oluşmuş bir cephesi vardır ve masif bakır lentolarla kaplanmıştır. Özellikle pencere açmaktan kaçınan Rossi bu eksikliği E.M. Forster’ın romanı ‘A Room With a View’a başvurarak açıklamıştır. Romanın başlangıcında Floransa’nın görünümü çok önemlidir, sonunda asıl önemli olan oteldeki yaşanmışlığın dokusu ve aşktır.

roomwaview

 

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
“Elveda Berlin”in Türkçe Altyazılı Fragmanı Yayınlandı!

Ünlü yönetmen Fatih Akın'ın merakla beklenen filmi "Goodbye Berlin (Elveda Berlin)"inTürkçe altyazılı fragmanı yayınlandı. Fatih Akın'ın Wolfgang Herndorfs'un romanından uyarladığı...

Kapat