ROY LICHTENSTEIN ve POP SANAT

‘Şehirde bir ağacın önünde oturamam; çünkü şehirde hiç ağaç yok.  Ağaçlar,  filmler,  fotoğraflar ve videolarla belleğime aktarılan bir taklit olarak karşıma çıkıyor. Ben nesnenin kendisinden çok mümkün olduğunca yapaylığını düşünüyorum.’

Pop Sanat 50’li ve 60’lı yıllarda gelişen, klasik tarzın oldukça dışında duran, grafik tasarımdan, illüstrasyondan, çizgi roman ve fotoğraftan beslenen bir anlayış. Sanatsal çevreler bu dönemde, savaş sonrası toplumda çöken değerleri ve trajik olayları, daha düz, basit, ve anlaşılır bir şekilde yorumlamaya başladı. Amerikalı Pop Artist Roy Lichtenstein Fox (1923-1997) 1960’larda, Andy Warhol, Jasper Johns ve James Rosenquist ile birlikte Pop Sanat hareketinin önde gelen isimlerinden oldu. Lichenstein’ın eserleri parodi yoluyla pop sanatın temel dayanak noktası olarak tanımlandı. Lichtenstein çalışmalarını, endüstriyel resimler olarakta tanımlamıştır. Lichenstein’ın konuşma balonlarındaki sözler, resimlerinin de isim kaynağı olmuştur. ‘Whaam!’, ‘Drowning’, ‘Look Mickey’ en çok beğenilen çalışmaları arasında gösterilir… Bu çalışmalarını takiben ‘Oh, Jeff… I Love You Too’ izler.

roy-lichtenstein-fox-2

roy-lichtenstein-fox-3

Lichtenstein’ın ‘Look Mickey’i günün birinde Mickey Mouse ve Donald Duck’ın resmini gösterip ‘Bahse girerim bundan daha iyi resim yapamazsın,’ diyen oğluyla girdiği iddianın sonucunda yaptığı söylenir. Ayrıca resim, sanatçının daha önceki yapıtlarından radikal derecede farklıdır.

mickey-mouse-pop-art

‘Look Mickey’den bir yıl sonra yapılan ‘Takka, Takka’, Lichtenstein’ın çizgi roman resimleri olarak da bilinen evresine aittir. Bugün bile resmin heyecan verici bir yeniliği ve buluşları vardır. Bu resim Lichtenstein’ın her şeyi mümkün olduğunca sadeleştirmeye yöneldiği doğal süreçten hemen önce yapılmıştır. Sanatçı tuvalde basılı materyal eşdeğeri bir görüntü elde etmesine imkan veren esnek, düz metal parçasından ibaret ‘benday noktalı levha tekniği’ni keşfetmişti. ‘Takka, Takka’da kullandığı bu teknik daha sonraki resimlerinde kaybolan unsurları sergiler. Ayrıca, ‘Takka, Takka’ daki çizgi kullanımı konusunda, 1970’lerin başı itibariyle daha keskin ve daha vurgulu bir yaklaşımın gelişmesine yol açan bir hamlık ve enerji söz konusu olmuştur. Fakat sanatçının keşifleri, sadece imgenin görüntüsüyle değil içeriyle de ilgilidir. Çizgi romanların imgelerin ve sözcüklerin hayli uygun şekilde yan yana getirmek ve yenilikler üretmek gibi sıra dışı bir eğilimi vardır. Licthenstein ‘Takka, Takka’da Birleşik devletlerin, 1961’in sonuna doğru Vietnam’daki çatışmalarından esinlenmiştir.

takkada-takka-pop-art

 

Ayrıca Bakınız : Andy Warhol ve Pop Art

 

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Evrensel Sanat Projesi Bilinmeyen Figürlerin Tablolarını Sokağa Taşıyor

Geçen yıl Louvre’u ziyaret ederken, sanatçı ve film yapımcısı Julien de Casabianca, müzenin bir köşesine öylece atılmış olan ve bir...

Kapat