SYNESTHESİA

Galeri Zilberman, Guido Casaretto’nun ikinci solo sergisine ev sahipliği yapıyor. 14 Mart – 2 Mayıs tarihleri arasında yolunuz Mısır Apartmanı’na düşerse, Synesthesia (Sinestezi) isimli sergiyi görmenizde fayda var. Casaretto, çalışmalarında doğanın algılanma biçimlerini odağına alıyor ve bunu dijital yöntemlerle yeniden üretiyor. Bu sergisinde, duyumsama olgusuna yoğunlaşan sanatçı, malzemenin fiziksel niteliği ve sanat tarihsel bağlamdaki algılanma şekilleriyle ilgili farklı duyumsamaları üst üste çakıştırıyor. Sergide öne çıkan eserlerden birisi olan ‘’David’’ şablonundan yola çıkarak yarattığı büstler sayesinde, üç boyutlu modellemenin günümüzdeki yerini bize hatırlatıyor. Sanatçının elle boyadığı 3 boyutlu desenler ise kendine has bir gerçekliğe bürünüyor.

synesthesia-2

Antik Yunan’da birleşik duyu anlamına gelen bir terimden adını alan Sinestezi, bir duyunun başka bir duyuyu tetikleyerek birden fazla algı modu yaratmasına neden olan bir olgu.

Guido Casaretto’nun bu son çalışmaları, galerinin geniş mekanında birbirleriyle yoğun bir ilişki kuruyor. Fiziksel yakınlaşmanın başlattığı etkileşim, sanatçının çalışmalarında kullandığı beton, deri, toprak ve epoksi malzeme ile çok boyutlu duyumsallığın derinliklerine iniyor. Klasik resmin önemli konularından narin bir geyik, konstrüktif demirlerle kaskatı bir betona dönüşürken; bir başka hayvanın derisi bir resim yüzeyine dönüşüp yine bir klasik boyama olan Chiaroscuro(*) stilinde güçlü bir erkek figürüne dönüşüyor.

(*) Chiaroscuro: İtalyanca chiaro (açık) ve scuro (koyu) kelimelerinden oluşan, görsel sanatlarda güçlü üç boyutlu etki yaratmak üzere açık ve koyu tonlarla oluşturulan boyama tekniğine verilen ad.

synesthesia-3

Casaretto’nun çalışmalarında, imgenin materyalist boyutu ile temsili boyutunun, dokunma algılı ile optik algının bir karşılaşması var. Bu karşılaşmayı daha çok tarafların sık sık yer değiştirip iç içe girdiği, sınırlarını belirsizleştirmeye çalıştığı bir mücadele olarak görmek gerek. Çağımızın imgelerinin en tipik özelliklerinden birisi olan bu durum, Casaretto’nun işlerinde sanatsal bir problematik olarak karşımıza çıkmaktadır.

synesthesia-4

Sanatçının bir yerden diğerine yaptığı aktarımların teknik açıdan kabaca da olsa anlaşılması önemlidir. Üç boyutlu sanal bir bilgisayar modeli olan ‘’David’’ bu yönüyle belirgin bir örnektir. Modelin sanal cildi gerçek insan fotoğrafları referans alınarak kullanılmış fotoğraf kolajlarından meydana gelmektedir. Casaretto ilk aşamada, David’i referans alarak bir heykel yapıyor. Sanatçının yaptığı bu heykelin üzerine kurşun kalem kullanarak bir cilt resmetmeye başlıyor. Bu formdaki çalışmalarında, dijital olanı analog olana modellemek gibi alışık olmadığımız bir durum da söz konusu. Sonuç olarak ortaya çıkan bu David, heykel ve resim geleneğinin içine dijital olanı bir nevi sızdırmıştır.

Asena Erenay

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Sanat Tarihi okuyor.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
İranlı büyük Sanatçı Mohsen Namjoo İstanbul’da!

Bir kesim İran’ın Bob Dylan’ı, bir kesim ise Kürtlerin John Lennon’u der ona. İsminin okunuşu bile bir türlü tam olarak...

Kapat