Tozlu Yolların-Sınırların Fotoğrafçısı / Nikos Economopoulos

Gezgin ruhuyla arşınladığı topraklarda yer alan yaşamları, sanata dönüştüren bir fotoğrafçı Nikos Economopoulos. Sanatçının fotoğraflarında; uzaklık, yaban, yoksulluk ve tozlu yolların öyküsü vardır.

“Fotoğrafçı olma fikri, kafamda her zaman için vardı. Fakat, o zamanlarda fotoğrafçıların çalışma koşulları, beni hiç cezbetmiyordu. Çünkü fotoğraf pazarının talep ettiği türde fotoğraflar üretmek zorundaydınız ve ben bunu istemiyordum. “

Economopoulos, yolculuk esnasında karşılaştığı insanların hikâyelerini kadrajına alırken; dışlanmış, yok sayılmış, azınlık haline getirilmiş halkların kültürlerini tarafsız bir bakış açısıyla yansıtır. Sanatçının Balkanlara ve Güney Avrupa’ya yaptığı yolculuklarda özellikle; Çingeneler ve Müslümanlar vardır. Fotoğraflar güçlü ve sıcaktır, ama sevimli değildir. Kırsal alanlardaki halkın yoksulluğu derin bir gerçeklikle karşımıza çıkar.

Aynı zamanda Magnum fotoğrafçısı olan Economopoulos, 1994 yılında Yunanistan’daki çingeneleri fotoğraflamak için “Les Petit Frères des Pauvres” tarafından yaptırılan “Yoksulluk ve Avrupa’daki Yoksulluk” başlıklı projelere katıldı. 1995’te Yunanistan’daki linyit madencileri ve Müslüman azınlığı fotoğraflamaya başladı. Ayrıca İsrail, Moldavya, Arap Emirlikleri, İspanya ve Sırbistan’da fotoğraflar çekti. 1997 yılında Güney ve Kuzey Kıbrıs’ı bölen “Yeşil Hat”ın sakinlerini, Yunan-Arnavut sınırında yasadışı göçmenleri ve Tokyo şehrinde gençleri fotoğrafladı.  Yunan-Türk sınırında çalıştı.

Sanatçının çalışmalarında, seyahat ettiği bölgelerden kaynaklı ‘sınır’  kavramı ayrı bir öneme sahiptir. İnsanların yersiz-yurtsuzluğu, tel örgüler boyunca bekleyen insanların çaresizliği dikkat çekicidir.

Sevil Ateş
MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Mark Rothko ve ‘Geceye Övgü’

​'Sanat benim için ruhun anekdotu, aynı zamanda çabukluğun ve sessizliğin somut biçimi.' Mark Rothko  Mark ve Mell Rothko, 1953 Mark Rothko...

Kapat