20.Yüzyıl Modernizminin En Önemli Yapıtaşı: PLAKATSTİL

Lucian Bernhard, Adler Typewriter, 1908

Herhangi bir okula veya sanat akımına doğrudan bağlı olmayan evrensel bir stil: PlakatStil.
20.yüzyılın başlarında genç sanatçılar, Victoria tasarımının ve sanat akımlarının karışık yapısından uzaklaşıp, eserlerine minimal yaklaşmaya çalıştılar. Yeni ve yalın bir yaklaşım yaratmak istediler. Bu doğrultuda, 1905 yılında Berlin’de Lucian Bernhard tarafından PlakatStil oluşturuldu ve bir anda telaşlı, dekoratif Art Nouveau tarzından ayrıldılar.

Bernhard’ın stili Almanya’ya yayıldı ve savaş öncesi Berlin’de ticari reklamlarda bir ekol haline geldi. Peki neydi PlakatStil’i bir anda poster tasarımının merkezine yerleştiren etkenler? Öncelikle tipografi, illüstrasyonun bir parçası olarak ele alındı.

Minimalizm kullanılarak izleyicinin ne izlediğine ilgi duymasını sağlamak için tasarımda boşluk kullanımı yaygın hale getirildi. Ardından kalın yazı, göz alıcı renkler ve basit merkezi görüntüler bu akımın en büyük unsurları haline geldi. Bu sayede, izleyiciyle net ve sağlam iletişim kuran posterler döneminde büyük bir ticari rekabet ortamı yarattı ve hemen hemen her posterde bu tarz müşterilerle buluştu.

Poster sanatına modern bir bakış açısı yayan tek isim Lucian Bernhard değildi elbet. Ludwig Hohlwein, Edmund Edel, Ernst Deutsch-Dryden, Hans Lindenstadt, Julius Klinger, Karl Schulpig ve Hans Rudi Erdt önde gelen Plakatstil sanatçılardı.

Bu hareket 1914 yılında I.Dünya Savaşı sebebiyle rafa kaldırıldı. Buna rağmen, minimalist tasarımlarla, akılda kalıcı bir şekilde izleyiciyle buluşmanın imkansız olmadığını bizlere gösteren PlakatStil, grafik tasarım ve poster alanında bir ekol haline gelmiştir. Günümüzde hala varyasyonları, PlakatStil tutkunları tarafından tasarlanmaktadır.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.