fbpx

Elektronik Müziğin Dehası – Edgard Varese

Edgard Varese 20.yüzyılın en etkili müzisyenlerinden biridir. Bunun en önemli sebeplerinden biri çağının ötesinde müzik anlayışı geliştirmiş olması ve farklı teknikler denemesidir. Sürekli arayışta olan Varese, tek bir alanın disipliniyle yetinmemiş, aynı zamanda bilim insanları ve mühendislerle ortak çalışmıştır. Bu sayededir ki yeni ses kaynakları keşfetmiştir. Aynı zamanda vurmalı, elektronik ve bantlı sesleri kapsamlı bir şekilde keşfetmesiyle de bir ilke imza atmıştır.

1883’te Fransa’da doğan Varese, matematik ve tarih eğitimi gördükten sonra 19 yaşında müzisyen olmaya karar verir ve Paris Konservatuarı’nda eğitim almaya başlar. 1916’da Amerika’ya göç eden müzisyen, çoğu önemli eserini burada hayata geçirir. Eserlerinin yanı sıra; birçok örgütlenmenin başına geçerek, dönemin gençlerini değişim konusunda eğitmeyi ve güçlendirmeyi hedeflemiştir.

Varese birçok işinde gelenekten uzak durmuş, yeni yöntemler denemiştir. Disonant(akordsuz, uygun olmayan) akorlarla kurguladığı müzikleri adeta geleneksel harmoniden kopuş niteliğindedir. Varese melodik hat kullanmamış, fakat melodik tekrarla yinelenen nota grupları sayesinde asimetrik ritmik kurgusunu yaratmıştır. Müziğindeki en önemli unsuru sonarite olarak değerlendirmiştir. Sonarite (ses gürlülüğü, seslilik) bestecinin eserlerinde en çok önem verdiği kavramlardan biri haline gelmiştir.

Bant kayıtları ile elektronik müzik üretimlerine başlayan Varese, bu sayede 20.yüzyıl müziğini şekillendiren isimlerden biri olmuştur. Sanatçının “Desert” adlı eseri; akustik çalgılarla, teyp kayıtlarının birleşimi somut müziğin ilk örneğidir. Deneysel ve anarşist müzik dilini hem elektronik hem de akustik müzikte kullanması oldukça önemlidir.

1931’de bestelediği “lonisation”da arka fondaki siren sesine ek olarak; piyano, çanlar ve vurmalı çalgıları ekleyerek devrim niteliğinde bir eser üretmiştir. 1958’de ürettiği “poeme electronique” Brüksel Dünya Fuarı için bestelenmiş ve ilk seferinde 2 milyon kişi tarafından dinlenmiştir. Bu bestenin 425 hoparlörle dağıtılması amaçlanmış, mimari olarak elektronik seslerin bütünlüğü sağlanmıştır. Bu özelliğiyle “poeme electronique” müzik alanında önemli bir eserdir.

 

 

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.