Bir İfade Biçimi Olarak Fotoğrafta Umudu Var Edebilmek/ Roger Mayne

Zamanı ele geçirmesiyle ayrı bir sorunsal yaratan fotoğraf;  gerçek ile gerçek dışılığın birlikteliğiyle güçlü bir ifade yaratır her zaman. Fotoğrafçı da; ifadeyi seçme biçimiyle ‘fotoğraf’ı bir sanat alanına dönüştürür. Savaş sonrası dönemin önde gelen fotoğrafçılarından olan Roger Mayne, harap durumdaki sokakları fotoğraflarken kendine özgü tarzıyla, yıkık bir toplumda umudu tekrar var eden bir sanatçı. Mayne’nin umudu yeniden var edebilmesindeki unsur, kuşkusuz fotoğraflarındaki İfadede saklıydı.

Bazen bir fotoğrafa fark etmeden umudu yüklersiniz, işte sanat orada başlar.”

II. Dünya Savaş’ı sonrası ‘insani fotoğrafçılığın’ radikalizmini bünyesine alıp, sanatsal bir vizyonla yorumlama becerisi, Mayne’nin uluslararası arenada tanınmasını sağladı. Özellikle Southam Caddesi’nde savaş sonrası yıkık bir evin içerisinde oynayan çocukları yansıttığı fotoğrafıyla dikkatleri üzerine çekti. Yaşamın yeniden inşasını vurgulandığı fotoğraf, trajik bir gerçekliği de beraberinde getiriyordu…

“Caddede yürürken çok sayıda çocuğun oynadığı bombalanmış bir binayı gördüm. Binaya doğru yürüdüğümde çocuklar elimdeki kamerayı görünce, onları fotoğraflamamı istediler. Böylesi bir binada çocukların oyun oynaması hem umut verici hem de üzücüydü. Kim bilir bombalanmadan önce de evin içinde çocuklar oyun oynuyordur…”

Roger Mayne tarafından çekilen fotoğraflar, 50li -60lı yılların şehir hayatını yansıtması bakımından oldukça önemlidir. Paris, İzlanda, İspanya ve Toskana’da aynı duyarlılıkla ürettiği çalışmaları, yine şehrin ikili yaşamlarının tanığıdır. Mayne, objektifini insanlara, yerlere yönlendirirken güçlü bir etkileşim yarattı. Sokak fotoğrafçılığını tercih etmesiyle; özellikle çocukları dâhil ettiği çalışmalarında, yalın bir üslupla, her şeye rağmen devam eden bir yaşamın varlığını tekrar hatırlattı. Böylece ajitasyonu değil,  umudu yükledi fotoğraflara.

Sokakların da kendi güzelliği var, yapılaşmayla artan bozulmanın dahi bir ihtişamı var. Kayıp bir şehirdeki sahnelerde hem tarih hem de yokluk iç içedir.”

 

Sevil Ateş

MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Devamını oku:
Ethem Onur Bilgiç

Adım Ethem Onur Bilgiç. 13 Temmuz 1986 doğumluyum. Moda – Kadıköy / İstanbul'da yaşıyorum. Mimar Sinan GSÜ Grafik Tasarım öğrencisiyim. Çocukluktan beri biraz elimin...

Kapat