Yüceltilen Bir Devrimin Zulme Dönüşmesi / Li Zhensheng

Devrimlerim birçoğu övülüp yüceltilse de baskıcı, hatta bazen kanlı tarafları da vardır. Nitekim bir kesim görüşünden dolayı kendini huzurlu ve güvende hissetse de diğer kesim baskı ve korku içerisinde hissedebilir.

1966 yılında Çin’de Mao Zedong önderliğinde gerçekleştirilen Büyük Proleter Kültür Devrimi’yle beraber kuşkusuz toplumsal dinamiklerde birçok değişimler yaşandı. Halkçı ve işçiden yana tavrıyla övülen devrim döneminin bir de görünmeyen tarafları vardı. Karşı görüşte olan yurttaşların infaz edildiği, hapse atıldığı ve sürüldüğü zamanlar…

Li Zhensheng, foto muhabiri olarak çalışırken devrim fotoğraflarını çekmeye başladı. Fakat asıl sorun tarafsız fotoğraf çekebilmesiydi. Dikkat çekmemek için kendisini Mao taraftarı olarak gösterdi ve koluna bağladığı kırmızı kol bandı ile çalışmalarına devam etti.

Zamanın acımasızlıklarını kadrajına alırken bütün fotoğraflarını, evinde bir tahtanın altında gizlemek zorunda kaldı. Bir süre sonra, devrim zamanı kaydedilen insanlığın utancı sayılan görüntülere tanıklık etti. Bu görüntülerde; bir sandalyeye oturtulmuş topluluk önünde tıraş edilen ve aşağılanan insanlar vardı. Bu kişiler ihbarcılıkla suçlanıp işkenceden geçirilmişti.  Bazı karşıt görüşte olan insanların boynuna yazılar yazan levhalar asılmış ve meydanlarda dolaştırılmıştı. Hatta kamusal alanda toplu infazlarda bulunulmuştu.

“Ben vatanseverim. Ülkemi seviyorum. Hâlâ bir Çin pasaportu tutuyorum. Amerikan vatandaşı olabilirim ve pek çok avantajın keyfini çıkarabilirim, ancak bunu reddediyorum. Bir Amerikalı olduğum anda Çin medyası beni mutlulukla bir Amerikalı olarak tanıtacak. Kültür Devrimi’nin 100.000 imajını fotoğraflayan bir Amerikalının ironisini düşünün. Garip, değil mi?”

Çin’in sansürlenmiş görüntülerini yeniden gün yüzüne çıkaran fotoğrafçı, Mao’nun portresini yatak odasına asan çiftlerin dahi bulunduğunu belirtir. Fakat, çift fotoğrafı yatak odasına koyduğu için yargılanır.

“Söz konusu çift daha sonra gözleri önünde seks yapmaktan dolayı eleştirildi ve savunmada çift her zaman önceden ışıkları söndürdüğünü iddia etti.”

Sevil Ateş
MSGSÜ Sanat Tarihi bölümü mezunu.
Kültür sanat editörlüğü ve yazarlığı yapıyor. Tiyatro ve performatif sanatlar ile uğraşıyor.
Sanat Karavanı Yazarı.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Devamını oku:
Kadıköy Sokaklarını Renklendiren Festival “Mural İstanbul Street Art” Başladı!

5. yılını kutlayan Mural İstanbul Street Art Festival, dünyanın farklı yerlerinden gelen sokak sanatçıları ile Kadıköy'de buluşuyor! Festival kapsamında, 17...

Kapat