Fotoğrafçılık Stüdyoda Değil Sokaklarda Olur / Bernard Plossu
“Siyah-beyaz çekim duyguları daha net yansıtır.”
Fransız fotoğraf sanatçısı Bernard Plossu; insanları, dağları, ormanları birer kültür nesnesi haline dönüştürerek uzun yollar arşınladı. Fotoğrafçılığın stüdyo ortamında olmayacağına inan sanatçı, Meksika, Batı Amerika, Hindistan, Nijerya gibi bölgeleri gezerek minimal, etkileyici fotoğraflar üretti.
“1965’te Meksika’da fotoğrafa başladığımda yirmi yaşındaydım. Bir sürü fotoğraf çekiyordum ama gelecekteki işimin ne olacağına dair hiçbir fikrim yoktu. Beni etkileyen ne varsa kadrajıma alıyordum.”
Seyahat fotoğrafçılığında bir idol haline gelen Plossu; yalnızlığı, yoksul insanları, kadınları ve günlük hayatın dinamiklerini fotoğraf makinesine kaydederken, modernitenin süslülüğü yanında doğal olana odaklandı.
“Okuldaki felsefe derslerine gitmektense, Bergman, Bresson, Mizoguchi gibi değerli sinemacıların filmlerini izliyordum. Ne öğrendimse sinema klasiklerinden öğrenmişimdir.”
Uzaklara olan hissiyatı Plossu’yu ıssız adalara, çöllere düşürdü. Ancak o bu durumdan gayet memnundu. Sessizliğin olduğu yerlerde, daha üretici fikirlerin doğacı inancını taşıyordu.
Sanatçının renkli vintage tarzda ürettiği çalışmaları; bir fotoğrafın ötesinde, resim izlenimi uyandırmaktaydı. Fotoğraf tekniklerinde ileri seviyeye ulaşan Plossu böylelikle, bir eseri hem resme hem fotoğrafa dönüştürebiliyordu.
“Uzaklardaki his, bana moderniteyi unutturuyor. Issız yerlerde kendinizi huzur içinde bulursunuz ve çağdaşlığın gereksiz araçlarından kurtulursunuz.”