Oğlunu Öldürmek / Ilya Repin

Rus ressam İlya Repin’in  Korkunç İvan Oğlunu Öldürüyor adlı tablosu bir trajedinin yansıması olduğu kadar dehşeti, acıyı ve pişmanlığı yansıtan güçlü ifadesiyle de oldukça dikkat çekicidir. Nitekim, 1880’lerin Rusya’sında resmedilen bu resmin bu denli gerçekçi olması tesadüfi değildir.

1880’ler Rusya’da realizmin aynı zamanda da Rus devrimci hareketinin güçlendiği bir dönemdir. Tolstoy, Dostoyevsky, Gogol gibi edebiyatçıların realist yazıları hem Rusya’da hem de dünyada pek çok kişiyi etkilemiştir. Etkilenenlerden biri de Rus ressam Ilya Repin’dir. Tolstoy’dan oldukça etkilendiği belirtilen Repin vicdanı, ahlakı, toplumsal sınıfı yansıtan resimler üreterek döneminin önemli isimlerinden biri olmuştur.

Korkunç İvan Oğlunu Öldürüyor

Rus Çarı olan IV. İvan (Korkunç İvan), yaşadığı bir öfke krizi sonucu oğlu İvan İvanoviç’e asasıyla vurarak öldürür. Kanlar içinde kalan İvan babasının kucağında can verir. Söylentilere göre Repin bu tabloyu yaparken Narodnaya Volva Örgütü’nin II. Aleksandr’ı öldürdükten sonraki idam edilmelerinde yaşanan sahneden etkilenmiştir.

“Bu tarihsel trajedinin uyandırdığı acıyı tabloya yansıtmak doğaldı. Bu yıl bir dizi korkunç olaya tanık oldu. Tarihten bir çıkış bulmam normaldi. Yeni bir tabloya heyecanla başladım. Tablonun konusu, çağımızdaki zulümdü. Bir deli gibi çalıştım, bazen dehşet içindeydim.”

Repin’in belirttiğine göre, tabloya etki etmiş olan bir diğer unsur, 1883 Avrupa gezisinde sırasında gördüğü çok sayıdaki kanlı  boğa güreşiydi.

 “Rusya’ya geri dönünce Korkunç İvan ve Oğlu’nun kanlı sahnesini yapmaya giriştim. Ve kanlı resim çok başarılı oldu.” 

Tablodaki Unsurlar

Tabloyu tamamen kaplayan mekan Çar sarayındaki bir odadır. Oda olağanca şık döşenmiştir. Yerlerde doğuya da özgü sayılabilecek ince halılar, olayın etkisiyle bozulmuş vaziyettir. Arka planda devrilmiş bir koltuk, soba ve vazolar bulunmaktadır. Çar ve kollarında kanlı yatan oğul kompozisyonun merkezindedir. Gözleri olabildiğine açılmış olan Çar, oğlunun kanlı başını tutmuş ve sarılmış vaziyettedir. Yüzünde şok, korku ve dehşet ifadeleri sezilir. Kollarında yatan oğul ise gözünde damlayan yaş ile ölüme yenik düşmüş, sakindir.

Çarın kanlı demir asası ön planda yerdedir. Sanki ressam dikkati çekmek için demir asayı ön plana koymuş gibidir. Işık, olayı yaşayan tüm kişiler ve nesneler üzerinden odayı aydınlatır. Kanlı sahneyi ön plana çıkarma adına mekanın tümü kırmızının tonlarıyla donatılmıştır. Çarın eline bulaşan kandan, duvardaki desene, yerdeki halıya kadar…

1885’te tamamlanan tablo, döneminde pek çok eleştirinin odağında kalsa da, gerek konusu gerekse de karakterlerine sinen ifadeler kadar hala etkileyiciliğini korumaktadır.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.